Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/quellegeixes/old/app/webroot/forum/Sources/Load.php(183) : runtime-created function on line 3
Lectura compartida de "L'altra" de Marta Rojals - Fòrum Ploma - Què Llegeixes?

Fòrum

PER PARTICIPAR EN EL FÒRUM, PRIMER T'HAS D'IDENTIFICAR O REGISTRAR-T'HI

Autor Tema: Lectura compartida de "L'altra" de Marta Rojals  (Llegit 8214 cops) rss

elveidedalt

• Moderadorb
  • Destre
  • Missatges: 673
  • La literatura no es más que un sueño dirigido (J. L. Borges)
    • Facebook
    • Twitter
    • Veure Perfil
    • Malerudeveure't
    • Correu
Lectura compartida de "L'altra" de Marta Rojals
« el: 01 de Març de 2014, 14:12:50 »
Bé, si això és el QL i és 1 de març vol dir que ja podeu garlar de la cosa de L'altra i del més enllà...
Deixeu-me l'honor d'obrir camí i després em retiro temporalment... Coi, un mes de coitus interruptus esperant fotre-li mà al llibre era molt de neguit acumulat. ;D
Només en les primeres trenta planes ja veig tres similituds i tres diferències amb l'obra anterior. Per anar fent boca i afilar ganivets, deixeu-me-les exposar amb el risc d'equivocar-me.

Similituds.

1) El personatge principal és una noia. Allà, a Primavera, estiu,.. era la Pedrona amb tot un reguitzell de secundaris on el pare em va ser el més carismàtic. Ara és una tal Anna-Nona. No sé si L'altra serà una "altra" personatge que apareixerà després o què, però ja veig que la cosa femenina imprimirà el caràcter a l'obra. Literatura de dona per dones? Primer front d'atac als quellegistes de la LC...

2) L'edat de la tal Anna. Tornem-hi! Una dona tendent "a la quarentena". M'imagino que amb els conflictes inherents a l'edat i la vida en parella. M'equivocaré molt si veig a venir conflictes intergeneracionals i de parella (el tal Nel sembla un pajaru) en les planes futures? Segon front d'atac: literatura de quasi "quarentona" per "quarentons/es"? (amb tot el bon sentit del mot).

3) El to. L'estil. Veig a la Rojals altra cop. Vull dir, que la llegeixo i sé que és ella. Això d'entrada m'agrada i em complau. És el que demanen als autors, no? Però podria ser el tercer front de debat: l'èxit d'una primera obra marca la resta? Sobre el tema de l'estil de l'autora, hi tornaré més endavant, a mitja lectura; perquè intueixo que li trobarem la "manera d'escriure". Vull dir, la  clau de per què enganxa. Almenys, a mi. Tindrà trampa la cosa? ???

No direu que no deixo fils per a la controvèrsia... ;)

Diferències

1) La veu narrador. Aquí és un "narrador en tercera persona". A Primavera estiu,.. era un narrador en primera persona. Ja tenim, una primera pregunta a fer a l'autora. El perquè del canvi de veu.

2) L'espai. Ens centrem, veig, d'entrada, a la gran ciutat. Potser després es va a altres ambients... Passem de l'ambient rural de les terres de l'Ebre i paisatges d'oliverars del Primavera, estiu...; als carrers i oficis de la city. La protagonista és aquí  dissenyadora (allà era arquitecta). Una segona pregunta: anem a un públic lector majoritàriament urbà, de professions liberals, que s'hi reconegui i es "faci seus" els neguits i situacions dels personatges? S'ho ha plantejat així l'autora? I els lectors?

Seguim per línia... abans del bingo.

PS
Ah! I ja veig arreu frases lapidàries que apunten alt (en podríem fer una relació). És molt de Rojals això.

"Un enterrament en dilluns és un camp sembrat a les excuses" (p. 10)

"La picaresca ha arribat a les sobretaules de la classe mitjana que encara no sap que ja no ho és" (p. 15)

"I me la menjaràs amb les ulleres posades?" (p. 22)

"Per a quan el Nel li reclami el tacte ple i a ella li vingui la ràbia." (p.24)

" "M'agrada" perquè és correcte, perquè agradar, agrada, perquè agradar, és bo." (p. 36)

"L'Anna, buscant l'altra riba, salvava el Nel. Potser també tantes vegades com el Nel l'havia salvat a ella" (p. 45)
« Darrera modificació: 01 de Març de 2014, 18:15:39 per elveidedalt »

marjorie

• Adult
  • Avesat
  • Missatges: 771
    • Veure Perfil
Re:Lectura compartida de "L'altra" de Marta Rojals
« Respondre #1 el: 01 de Març de 2014, 19:40:33 »
No crec gaire en una "literatura de dona per a dones", però potser sí que la novel·la, volgudament o no, sembla pensada per empatitzar amb el públic femení. Això també val per a la franja d'edat a qui va "adreçada"; lògicament, la pot llegir qualsevol persona, però sempre s'hi sentirà més ben reflectida la gent de la mateixa quinta que la protagonista.
Respecte a l'ambient urbà, crec que serveix per establir diferències vers Primavera, estiu... , però vaja, no penso que sigui quelcom significatiu.
Les frases que anomenes "lapidàries", jo en discrepo (amablement, és clar). En alguns moments poden estar ben aconseguides, però d'aquí a dir-ne lapidàries...

« Darrera modificació: 01 de Març de 2014, 19:42:29 per marjorie »

gioconda

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 2555
  • "A más cómo menos por qué? J. Wagensberg
    • Veure Perfil
« Respondre #2 el: 01 de Març de 2014, 20:04:52 »

Al fil del que proposa el Veí:

- Jo no m'he llegit l'altre llibre de la mateixa autora així que no puc respondre a les observacions comparatives. De fet, no sé si el llegiré. De moment, puc dir que estic tirant pel dret (cosa que no faig amb les lectures compartides) i començat ahir al vespre ja passo de la meitat. Així podré decidir si faig la compartida o no. I això demostra que agradant-nos o no el fons de l'assumpte o llibre és deixa llegir i la prosa amb tant diàleg facilita llegir-lo tot seguit.
     - El que sí que puc comparar és l'entrada en el llenguatge escrit dels "modismes" i argot (que en dèiem quan jo era petita)en la parla de cadascun dels personatges en funció  de la classe social i origen. A mi personalment no em molesten, malgrat em sembla que hi ha algun massa estereotipat. Penso que en quant a aquesta tècnica és interessant com l'empra una altra autora de la mateixa edat, si fa o no fa, com la Zadie Smith.
      - Pel que fa a les frases lapidàries, com les anomena el Veí, no crec que hi hagi per tant, però si en té algunes que m'he apuntat perquè et fan pensar en el món en el que vivim actualment. Passo a reproduir:

"... memoritzar tot allò que pogués evitar entendre, i entendre tot allò que no podia ignorar" p. 21. La veritat és que m'ha obert els ulls respecte a l'actitud d'alguns -cada cop més- estudiants dels que em topo cada dia. I que us he de dir, sort que era divendres sinó entro en depressió professional la resta de la setmana.

"Delegar l'empatia en un clic és de les poques feines que li agrada delegar" p.36. Un clic ens aproxima a les persones com pot passar aquí mateix, al ql? però masses clics potser estableixen barreres a la presencialitat i ens fa més còmoda la vida perquè ens prefabrica les emocions. I les emocions sovint són tan molestes ...

En fi, ens llegim!
La joventut és com un formatge de Gruyere, està plena de forats.

La Mentidera

• Adult
  • Avesat
  • Missatges: 801
    • Veure Perfil
« Respondre #3 el: 01 de Març de 2014, 20:47:26 »
Jo tampoc no en diria literatura de dones per a dones. Trobo normal que l'autora, sent una dona, hagi escollit que el seu protagonista sigui una dona. Al cap i a la fi només és la seva segona obra i m'imagino que un que comença a escriure ho fa d'allò que sap.
L'estil Rojals, totalment d'acord, veí. Aquesta verborrea mental i dialèctica amb els modismes de la llengua oral són ben bé seus. A mi m'agraden i trobo que donen versemblança als personatges. Moltes vegades, quan llegeixo en català tinc la sensació que només llegeixo allò que està ben dit, no allò que es diu de debò pel carrer.

El canvi de narrador no trobeu que pot ser una "millora" de l'escriptora? El que vull dir és que és més fàcil escriure en primer persona que no en tercera persona i que per la primera obra va narrar en jo mentre que ara, que ja té més experiència s'ha atrevit a fer-ho amb l'ella/ell. Sigui com sigui, a mi L'altra m'està agradant.

Gioconda, la Marta Rojals i la Zadie Smith sí que són de la mateixa edat, totes dues del '75. I sí que ambdues utilitzen el llenguatge parlat en les seves obres, però trobo que a part d'això no es poden comparar en res més. Trobo que l'Smith té un domini del llenguatge (tant oral, com formal) excel·lent i no és que la Marta Rojals no el tingui però amb el tipus d'obres que escriu no ho pot demostrar.
Molt lluny d'aquí...

gioconda

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 2555
  • "A más cómo menos por qué? J. Wagensberg
    • Veure Perfil
« Respondre #4 el: 02 de Març de 2014, 00:22:53 »

Gioconda, la Marta Rojals i la Zadie Smith sí que són de la mateixa edat, totes dues del '75. I sí que ambdues utilitzen el llenguatge parlat en les seves obres, però trobo que a part d'això no es poden comparar en res més. Trobo que l'Smith té un domini del llenguatge (tant oral, com formal) excel·lent i no és que la Marta Rojals no el tingui però amb el tipus d'obres que escriu no ho pot demostrar.

Mentidera, no he dit el contrari del que m'has precisat però com només m'he llegit una llibre de cadascuna i sembla que tenim un contacte indirecte amb la Rojals no he volgut valorar quina m'agrada més o quina ho fa millor. Només he dit que és curiós que essent de la mateixa edat emprin el mateix recurs.

Respecte a l'anomenada "literatura de dones", de moment no em sembla que estigui escrit en aquesta clau. Tampoc diria que és un llibre escrit per una dona per a un públic femení i tampoc sé, o no sé veure, que hagi escollit una protagonista femenina perquè ella sigui escriptora. Em canvi sí que em sembla molt més esbiaixat per una qüestió generacional i urbana. Si més no, de moment.

I, fins que no l'acabi, no crec que tingui clar si l'objecte de la novel.la em sembla prou interessant.
« Darrera modificació: 02 de Març de 2014, 18:53:58 per gioconda »
La joventut és com un formatge de Gruyere, està plena de forats.

La Mentidera

• Adult
  • Avesat
  • Missatges: 801
    • Veure Perfil
« Respondre #5 el: 02 de Març de 2014, 01:04:27 »

Mentidera, no he dit el contrari del que m'has precisat però com només m'he llegit una llibre de cadascuna i sembla que tenim un contacte indirecte amb la Rojals no he volgut valorar quina m'agrada més o quina o fa millor. Només he dit que és curiós que essent de la mateixa edat emprin el mateix recurs.

Estic d'acord amb tu.

Molt lluny d'aquí...

Carbonerajove

• Adult
  • Novell
  • *
  • Missatges: 139
    • Twitter
    • Veure Perfil
« Respondre #6 el: 03 de Març de 2014, 08:27:53 »
Hola,

Bé, avui estreno la meva participació en la lectura compartida al març i al QL.

Primer de tot, he de dir que tinc el llibre a mig llegir. Pensava que acabaríem fent la lectura tots plegats, setmana a setmana. Ho devia entendre malament... Però, bé, en porto prou, de llegit, com per poder comentar l'obra.

Similituds
Quant a la qüestió de si és literatura "de dones per a dones" i "de quasiquarentones per a quasiquarentones", no hi estic gaire d'acord. Més aviat crec que és literatura generacional, és a dir, d'una generació per a entendre aquesta generació.

M'explico: jo tinc 34 anys i no estic vivint el mateix que l'Anna-Nona, però m'hi veig reflectida en moltes de les coses que explica, tant l'Anna com la veu narradora. I tinc amics-nois que també l'estan llegint i s'hi veueun reflectits en molts passatges. Potser, el fet que la protagonista sigui una noia i que el punt de vista de la novel·la es desenvolupi des d'aquesta perspectiva fa pensar que és literatura de dones per a dones.

Per mi, és una literatura generacional, molt actual (perquè estem parlant de l'ara i d'un gruix concret de persones: la generació que va dels trenta als trenta-llargs). En aquest sentit, trobo que no és la primera a fer una literatura d'aquesta mena; la Llucia Ramis en té un parell (Coses que et passen a Barcelona quan tens 30 anys o Egosurfing)) que, segons el meu parer, són del mateix estil.

Pel que fa al to i a l'estil, sí que és cert que veiem la Rojals. Té una manera d'escriure molt característica i, en aquest sentit, la tornem a veure en L'altra. De moment, trobo que és una sort que, com a escriptora, hagi trobat el seu estil (molts escriptors desitjarien que, només de llegir una pàgina, la gent sabés que són ells). Ara bé, si la temàtica es repeteix (literatura generacional) una i altra vegada, potser sí que tindrem la sensació de déjà-vu. De moment, només puc fer una reverència per haver trobat el to i l'estil tan ràpidament.

Diferències
Per mi, el canvi de narrador demostra haver intentat fer un pas endavant en la manera d'escriure, ja que vol experimentar amb la veu del narrador en tercera persona.

Tot i així,remarcaria que l'efecte, respecte de Primavera, estiu, etcètera és el mateix, ja que, si t'endinses molt en la lectura, gairebé no perceps aquest canvi de punt de vista del narrador. Tot se centra molt en l'Anna-Nona i els seus pensaments traspuen pertot, de manera que, quan abandones la lectura i la recordes, és com si l'Anna-Nona fos la que expliqués la història. Jo, quan hi penso, la recordo com si fos un narrador-protagonista en primera persona.

Pel que fa al públic lector, insisteixo que, així com amb el tipus de literatura, té més a veure amb una generació concreta que amb un públic lector "de dones" o, en aquest cas, "urbà". Potser sí que s'hi reconeixeran més els urbanites i la gent de professions liberals, ja que el tema els toca de prop, però crec que parla més aviat dels joves-ja-no-tan-joves en general.
Visca Catalunya llibre

Bemba

• Adult
  • Novell
  • *
  • Missatges: 47
    • Twitter
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #7 el: 03 de Març de 2014, 16:45:06 »
M'afegeixo en gran part al que s'ha comentat anteriorment. He llegit Febrer i una part de Març i, de moment, em veig reflectit ja no tant en la situació de l'Anna i el Nel (que no té res a veure amb la meva personal) sinó en les reflexions i reaccions dels dos personatges en cada situació. Segurament serà per la proximitat generacional que hi tinc i també en la situació temporal de la història. Per tant, més que un llibre "de dones per a dones", jo que sóc un home i m'hi veig reflectit, diria que és més un tema generacional.

Aquestes primeres línies ens situen en una quotiodianietat per desgràcia massa comuna, la crisi del mercat laboral.

És el primer llibre que llegeixo de la Marta Rojals i per tant no el puc comparar amb l'anterior però m'agrada l'estil narratiu en 3a persona.

Ens llegim!

elveidedalt

• Moderadorb
  • Destre
  • Missatges: 673
  • La literatura no es más que un sueño dirigido (J. L. Borges)
    • Facebook
    • Twitter
    • Veure Perfil
    • Malerudeveure't
    • Correu
« Respondre #8 el: 03 de Març de 2014, 18:28:43 »
En relació al que diu  la Carbonerajove...

Hola,

Primer de tot, he de dir que tinc el llibre a mig llegir. Pensava que acabaríem fent la lectura tots plegats, setmana a setmana. Ho devia entendre malament... Però, bé, en porto prou, de llegit, com per poder comentar l'obra.

Us recordo que la lectura es fa setmana a setmana i capítols a capítols. Pels que no ho hageu entès o bé  us afegiu ara a la LC, us recordo el calendari. Per tant, cada setmana feu comentaris sobre les planes que pertoquen en aquella setmana (o han pertocat a les anteriors, és clar). NO AVANCEU TRAMA fins que no toqui!!! Està clar, oi?

Us recordo el calendari:

Les dates:

1. De l'1 al 9 de marc: capítols de febrer-març (pàgs. 7 a 73)
2. Del 10 al 16 de març: capítols d'abril-maig (pàgs. 73 a 198)
3. Del 17 al 23 de març: capítols de juny-juliol (pàgs. 199-310)
4. Des del 24 de març al 31:  capítol agost (p. 311-al final).

I a partir d'aquell dia, ja via lliure per comentar tot el llibre sencer.

la iaia

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 2996
    • Veure Perfil
« Respondre #9 el: 04 de Març de 2014, 23:17:03 »
Estic a la meitat de la lectura que toca aquesta setmana, de moment em té perplexa... no acabo d'entrar-hi. De tota manera seguiré llegint, no sóc de les que abandonen facilment.
Rés no és mesquí ni cap hora és isarda

turmix

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 2013
  • He fet un curs de lectura ràpida i he llegit Guerra i Pau en vint minuts. Parla de Rússia. (Woody Allen)
    • Veure Perfil
« Respondre #10 el: 05 de Març de 2014, 14:02:33 »
Ja he començat, després d'accelerar la lectura anterior.

Per mi, almenys en aquesta novel•la, hi ha un factor generacional important, o almenys un cert nexe entre els protagonistes i un cert tipus de lectors, 10 anys amunt o 10 anys avall, però amb unes inquietuds laborals, tecnològiques, vitals similars....

Per exemple, ma mare el va deixar a mitges perquè no hi entrava. A les primeres pàgines, les referències a facebook, per exemple, li devien sonar a xinès....i entenc que no hi entrés.

Jo avanço que  ja estic ben engaxada després d'una sola tanda lectora.

Bemba

• Adult
  • Novell
  • *
  • Missatges: 47
    • Twitter
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #11 el: 05 de Març de 2014, 16:49:51 »
He començat "Abril"...m'he ben enganxat a aquesta lectura plena de diàlegs del dia a dia. Tranquils, no faré cap spoiler!  ;)

Margalidab

• Adult
  • Destre
  • Missatges: 740
    • Veure Perfil
« Respondre #12 el: 05 de Març de 2014, 18:31:14 »
Doncs jo ho sento però me sembla que el deixaré. He llegit els dos primer capítols i no m'han acabat d'agradar i com que, a més i aquesta n'és la principal causa, he començat el semestre a la UOC i he de llegir molt, no me basta el temps i no faig més que posar-me nerviosa.
Una altra vegada serà.

Carbonerajove

• Adult
  • Novell
  • *
    • Twitter
    • Veure Perfil
« Respondre #13 el: 06 de Març de 2014, 08:40:34 »
Doncs jo ho sento però me sembla que el deixaré. He llegit els dos primer capítols i no m'han acabat d'agradar i com que, a més i aquesta n'és la principal causa, he començat el semestre a la UOC i he de llegir molt, no me basta el temps i no faig més que posar-me nerviosa.
Una altra vegada serà.

Jo també estudio a la UOC! He començat el grau d'Humanitat amb un parell d'assignatures. Què hi estudies, tu?
Visca Catalunya llibre

Carbonerajove

• Adult
  • Novell
  • *
    • Twitter
    • Veure Perfil
« Respondre #14 el: 06 de Març de 2014, 08:53:08 »
Referent al fet que sigui una novel·la generacional (idea que compartim molts), estaria bé fer una petita enquesta entre els quellegistes d'aquesta lectura compartida, dient la nostra edat i si ens està agradant o no (defenso la hipòtesi que ens agrada molt als que som de "la quinta" de l'Anna-Nona).

Per verificar l'hipòtesi, podríem dir l'edat i com ens agrada: molt, pse, poc o gens. Començo:

Carbonerajove: 34, molt
Visca Catalunya llibre

PER PARTICIPAR EN EL FÒRUM, PRIMER T'HAS D'IDENTIFICAR O REGISTRAR-T'HI

Iniciativa de:
Institució de les Lletres Catalanes
Col·labora:
Vilaweb Tv3 Catalunya Radio
Generalitat de Catalunya 100% lectors

Pla Nacional de Lectura 2012-2016

© 2017 Generalitat de Catalunya, tots els drets reservats.

Segueix-nos a:
Facebook Twitter Flickr