Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/quellegeixes/old/app/webroot/forum/Sources/Load.php(183) : runtime-created function on line 3
Les preguntes sobre "L'altra" a la Marta Rojals - Fòrum Ploma - Què Llegeixes?

Fòrum

PER PARTICIPAR EN EL FÒRUM, PRIMER T'HAS D'IDENTIFICAR O REGISTRAR-T'HI

Autor Tema: Les preguntes sobre "L'altra" a la Marta Rojals  (Llegit 1490 cops) rss

elveidedalt

• Moderadorb
  • Destre
  • Missatges: 673
  • La literatura no es más que un sueño dirigido (J. L. Borges)
    • Facebook
    • Twitter
    • Veure Perfil
    • Malerudeveure't
    • Correu
Les preguntes sobre "L'altra" a la Marta Rojals
« el: 05 de Març de 2014, 19:55:30 »
Mentre anem llegint la novel·la "L'altra" , us recordo que vam parlar de poder fer arribar preguntes setmanalment a l'autora. Ella s'hi va avenir. Aquí és el lloc on deixar-les. Una pregunta per setmana i quellegista, no ens passem. Si es repeteixen o són molt semblants, ja les agruparé, li faré arribar i posaré, al final de cada setmana o bloc de lectures, les respostes. En la mesura que això sigui possible. Les deixeu aquí o bé me les passeu a l'email del QL com a missatge. Si voleu, és clar... :)

I tot això sense treure que intentarem fer un xat en viu i directe al final de la LC amb l'autora. Però almenys, si això no acaba sent possible o no podeu/voleu participar, teniu aquí l'oportunitat de deixar caure algun dubte concret que us corsequi l'ànima lectora. Els comentaris, però, al lloc que li pertoquen, que és a l'altra fòrum.

Ah!
I aprofito per donar les respostes a les quatre preguntes pre-lectura. ???

1. Què te a veure Rojals amb Montblanc?
Rojals és un nucli de població dins el municipi de Montblanc.
2. Que té a veure l'autora amb un parc natural de casa nostra?
Aquesta tenia tela...La Marta Rojals és arquitecta urbanista, i com a tal, va coordinar l'estudi Collserola. El parc metropolità de Barcelona.: Intervencions 1983-2008
3. Que té a veure l'autora amb una revista d'història?
Una mica de cerca i ho trobàveu...Des del mes de gener, l'autora  ha encetat una sèrie de relats a la revista L'Avenç, agrupats sota el títol Replay
4. Que vincula els números 332 i 342 amb l'autora?
Facileta, eh? Respectivament, és el número de la col·lecció Les ales esteses de RBA on es publica la novel·la, i l'altra, les pàgines que té. Deu xifres de diferència. Curiós.

Cal dir que això ha generat poc entusiasme (només sis quellegistes hi heu participat), i l'única que ho ha encertat tot ha estat la Botika. Plas, plas, plas,... Diploma i menció especial al fòrum, doncs!

Carbonerajove

• Adult
  • Novell
  • *
  • Missatges: 139
    • Twitter
    • Veure Perfil
Re:Les preguntes sobre "L'altra" a la Marta Rojals
« Respondre #1 el: 06 de Març de 2014, 08:37:23 »
M'encanten aquests jocs!  :D
On eren totes aquestes preguntes? No ho havia vist abans... ???
Visca Catalunya llibre

Musica

• Adult
  • Destre
  • Missatges: 733
    • Veure Perfil
« Respondre #2 el: 06 de Març de 2014, 16:02:22 »
Jo, la veritat és que no les hauria pogut respondre sense fer servir el Google, però també em pensava que tenia més temps per respondre-les. Abans de començar el llibre no m'hi volia posar.

Això del "Replay" ja ho miraré.

elveidedalt

• Moderadorb
  • Destre
    • Facebook
    • Twitter
    • Veure Perfil
    • Malerudeveure't
    • Correu
« Respondre #3 el: 07 de Març de 2014, 17:30:50 »
Carbonerajove,
les preguntes fa dies que els havia posat i ho he comenta quatre o cinc cops al fòrum previ a la lectura.
Sento que no ho haguessis vist. :o

Ara us recordo que aquí podeu deixar preguntes concretes a fer-li a l'autora: una per quellegista i setmana.

Carbonerajove

• Adult
  • Novell
  • *
    • Twitter
    • Veure Perfil
« Respondre #4 el: 11 de Març de 2014, 08:13:42 »
Hola,

Quant a les preguntes del QL a la Marta Rojals, a mi m'agradaria demanar-li el següent: quin sistema fas servir per estructurar la novel·la? Ho tens tot al cap i vas escrivint tal qual raja, o tens un esquema totalment detallat que vas desenvolupant a mesura que escrius?

Gràcies!
Visca Catalunya llibre

elveidedalt

• Moderadorb
  • Destre
    • Facebook
    • Twitter
    • Veure Perfil
    • Malerudeveure't
    • Correu
« Respondre #5 el: 11 de Març de 2014, 20:18:16 »
ok Carbonera,
ja en tenim una!
Espero una mica més de quòrum per fer-li arribar algunes preguntes...

Carbonerajove

• Adult
  • Novell
  • *
    • Twitter
    • Veure Perfil
« Respondre #6 el: 21 de Març de 2014, 08:30:23 »
Veig que la gent no s'anima... :-\

Bé, jo sí  ;D. Com que vam dir que se'n podia fer una per setmana, aquí n'envio la segona, que és doble:

Quant de temps vas trigar a idear la història i quant de temps vas trigar, després, a escriure-la?
Visca Catalunya llibre

elveidedalt

• Moderadorb
  • Destre
    • Facebook
    • Twitter
    • Veure Perfil
    • Malerudeveure't
    • Correu
« Respondre #7 el: 21 de Març de 2014, 17:27:53 »
Dues tu i dues jo. Li passo quest cap de setmana. A veure què ens diu.
Gràcies, wapi! ;)

Bemba

• Adult
  • Novell
  • *
  • Missatges: 47
    • Twitter
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #8 el: 21 de Març de 2014, 23:04:46 »
Vinga jo també m'animo! Una curiositat: Per quin motiu la novel·la està ubicada geogràficament en escenaris reals (BCN) i escenaris ficticis (la casa de la platja dels pares de l'Anna)?

Ens llegim!

La Mentidera

• Adult
  • Avesat
  • Missatges: 801
    • Veure Perfil
« Respondre #9 el: 22 de Març de 2014, 23:35:10 »
Doncs jo en tinc una que no té res a veure amb les seves dues novel·les i és de caràcter personal.

Hola Marta,
em tens intrigada amb el fet de no voler concedir entrevistes cara a cara o, per exemple, que surti la teva fotografia a les solapes de les teves obres o que no se sàpiga res de la teva vida personal.

Com és? És per reivindicació a la intimitat? És per què vols que sense imatge el lector pugui parar atenció a l'obra al cent per cent sense distreure's sobre si l'autora és o no és rossa/morena/pigada/maca/lletja/quesimiraquinaberrugaqueté... ja m'enténs, coses que no afecten les obres literàries. O per què consideres que no n'hem de fer res els lectors de si tens un fill, dos o mitja dotzena? O és per què ets tímida i no t'agrada ser el centre d'atenció?

Ei, que a mi ja m'està bé "no veure't", però tal com t'he dit abans,  em tens encuriosida i a vegades em pregunto si jo també faria el mateix en una situació com la teva.

En fi, gràcies per parlar amb nosaltres i enhorabona per Primavera, estiu, etc... i L'altra.

Mentidera
Molt lluny d'aquí...

elveidedalt

• Moderadorb
  • Destre
    • Facebook
    • Twitter
    • Veure Perfil
    • Malerudeveure't
    • Correu
« Respondre #10 el: 25 de Març de 2014, 20:08:57 »
Aquí van les preguntes adreçades a l'autora i les respostes que amablement ens ha enviat. Ho faig en dues part perquè no hi caben totes de cop.

Primera part

1. Em tens intrigada amb el fet de no voler concedir entrevistes cara a cara o, que no surti la teva fotografia a les solapes de les teves obres. Com és? És per reivindicació a la intimitat? És per què vols que sense imatge el lector pugui parar atenció a l'obra al cent per cent sense distreure's? O per què consideres que no n'hem de fer res de la teva vida privadaa? O és per què ets tímida i no t'agrada ser el centre d'atenció? (La Mentidera)

Bàsicament és perquè crec que un llibre hauria de poder explicar-se sol, però això no vol dir que no trobi molt bé també que un autor vulgui acompanyar i explicar els seus. A mi m’estressaria molt, no crec ni que ho sabés fer. La meva feina és una altra.  :)

2. Per quin motiu la novel·la està ubicada geogràficament en escenaris reals (BCN) i en d’altres escenaris ficticis (la casa de la platja dels pares de l'Anna)? (Bemba)

No hi ha un motiu premeditat, és com em va sortint. I al final els escenaris reals és com si donessin suport als ficticis, però potser és com una impressió meua. En part també deu ser reflex del batibull mental en què estàs immersa quan escrius, i si un escenari no s’ajusta a allò que et ronda pel cap, te’n fas un a mida, que no vindrà d’aquí. 

3. Quant de temps vas trigar a idear la història i quant de temps vas trigar, després, a escriure-la? (Carbonerajove)

L’única idea que tenia quan m’hi vaig posar era un article que vaig fer per Vilaweb que parlava de la precarietat dels joves de la meua generació. El temps és difícil de quantificar, perquè l’he feta una a trossos. Fa dos anys vaig escriure tres pàgines horroroses, i ho vaig deixar córrer fins al gener de l’any passat, que ja m’hi vaig arromangar seriosament. La part avorrida va ser molt pesada de fer, perquè les obligacions laborals no em deixaven acabar-m’hi de posar, i la part divertida la vaig poder fer a raig, en molt poc temps. A finals de maig li vaig ensenyar a l’editora, i després hi vaig treballar a les vacances d’agost a partir de les opinions de tres persones de confiança.

4. Quin sistema fas servir per estructurar la novel·la? Ho tens tot al cap i vas escrivint tal qual raja, o tens un esquema totalment detallat que vas desenvolupant a mesura que escrius? (Carbonerajove)

El que em captiva de la teva manera d’escriure és com estructures les obres. Em sembla evident que la teva formació d’arquitecta hi juga a favor. Fas un dibuix gràfic, sobre paper, de l’estructura de l’obra abans d’escriure-la?  Si és el cas, canvia en el procés creatiu, o et mantens fidel al final previst? (elveidedalt)

Responc alhora les de Carbonerajove i les del veidedalt, perquè tenen trets en comú:

Quan escric no sé mai cap a on aniré, i l’esquema me’l faig a mesura que vaig descobrint la història i em van sortint les situacions. Els fets clau els anoto en un Excel per ordre cronològic, que al final és la graella per orientar-me en la reescriptura i la polimenta, perquè tot vagi encaixant.

elveidedalt

• Moderadorb
  • Destre
    • Facebook
    • Twitter
    • Veure Perfil
    • Malerudeveure't
    • Correu
« Respondre #11 el: 25 de Març de 2014, 20:12:10 »
I ara, la resta.

Segona part

5. En l’elecció d’una Brontom en  la coberta del llibre, hi has intervingut d’alguna manera? Creus que les editorials haurien de demanar l’opinió dels  autors  en aquest aspecte? (elveidedalt)

Les dues vegades que he publicat, i en els llibres que he editat, l’opinió de l’autor sempre s’ha tingut en compte. En el cas de L’altra, la idea va ser tota del dissenyador, ja m’agradaria que hagués estat meua!

6. Tu deus tenir les orelles molt grans i els ulls molt oberts, oi?  :D Si no, no entendria el preciosisme dels diàlegs i la introspecció psicològica que van mostrant els personatges. El teu és un estil viu, poc donat a les recreacions d’entorns però sí que vas i tornes sovint sobre  situacions claus. T’agrada conduir els personatges al límit? (elveidedalt)

Moltes gràcies! El que he dit abans de la història, també em passa amb els personatges, que fins que no m’hi poso sé fins a on els portaré. És com anar-los coneixent a mesura que els fas dir o fer les coses. Quan arribes al final els coneixes del tot i tornes al principi per a ajustar-los, és com un procés cíclic. De fet, la narració de L’altra fa un ‘zoom’ evolutiu que parteix de molt enfora, amb uns primers capítols més plans i generals, per anar penetrant en els personatges fins a acabar-hi endins, al bell mig de les seues entranyes, que és quan els coneixes del tot.

7. Crec que t’agrada parlar d’allò que coneixes prou bé per proximitat geogràfica, d’edat  o de classe. T’atreviries amb una novel·la de caire historicista o situada en un país remot? (elveidedalt)

La novel·la històrica la trobo un gènere dificilíssim, crec que no sabria per on començar. I sobre la llunyania, se n’ha escrit tant... M’agrada limitar-me a allò local perquè si no ho descrivim els qui hi som a dins, qui ho farà?

Carbonerajove

• Adult
  • Novell
  • *
    • Twitter
    • Veure Perfil
« Respondre #12 el: 25 de Març de 2014, 21:45:56 »
Oh, veí de dalt, quina entrevista més maca!  :D

I dius que en podem fer més, de preguntes? Ja ens avisaràs per al xat. Me'n moro de ganes (espero que em vagi bé per horaris... Si no, em tancaré al lavabo fent veure que no em trobo bé  ;D)
Visca Catalunya llibre

La Mentidera

• Adult
  • Avesat
  • Missatges: 801
    • Veure Perfil
« Respondre #13 el: 25 de Març de 2014, 23:03:23 »
Moltes gràcies, Marta i veí.

Encara puc fer una altra pregunta?

Marta,
ens pots explicar com va anar el procés que et publiquessin  Primavera Estiu etcètera? O sigui, un cop la vas tenir escrita, què?

Gràcies.

Mentidera
Molt lluny d'aquí...

Bemba

• Adult
  • Novell
  • *
  • Missatges: 47
    • Twitter
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #14 el: 26 de Març de 2014, 19:16:25 »
Moltes gràcies Marta i veí! M'ha agradat llegir les preguntes i respostes just després d'acabar el llibre.
Molt bona iniciativa!!

PER PARTICIPAR EN EL FÒRUM, PRIMER T'HAS D'IDENTIFICAR O REGISTRAR-T'HI

Iniciativa de:
Institució de les Lletres Catalanes
Col·labora:
Vilaweb Tv3 Catalunya Radio
Generalitat de Catalunya 100% lectors

Pla Nacional de Lectura 2012-2016

© 2017 Generalitat de Catalunya, tots els drets reservats.

Segueix-nos a:
Facebook Twitter Flickr