Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/quellegeixes/old/app/webroot/forum/Sources/Load.php(183) : runtime-created function on line 3
llibres que parlen de cuina - Fòrum Ploma - Què Llegeixes?

Fòrum

PER PARTICIPAR EN EL FÒRUM, PRIMER T'HAS D'IDENTIFICAR O REGISTRAR-T'HI

Autor Tema: llibres que parlen de cuina  (Llegit 3242 cops) rss

Raviel Beut-rom

• Adult
  • Hàbil
  • **
  • Missatges: 364
    • Veure Perfil
    • Correu
Re:llibres que parlen de cuina
« Respondre #15 el: 21 de Agost de 2013, 16:59:25 »
A "Leviathan", de Paul Auster (que ja fa temps que no mola tant, ho coneix tothom i té massa èxit; però aquest llibre, crec que encara ho va escriure ell…), hi ha un curiós experiment gastronòmic, quasi una performance com les que es fan en l'art contemporani. Consisteix en una fèrria dieta setmanal, basada en menjar cada dia aliments d'un color determinat. Per exemple, dilluns, blanc: llet, formatges, civada… Dimarts, vermell: vi negre, cireres, remolatxa. Etc.

la iaia

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 2996
    • Veure Perfil
« Respondre #16 el: 21 de Agost de 2013, 19:21:37 »
A L'última nit a Twisted River, de John Irving, també es troben un munt de receptes de les muntanyes d'Amèrica del Nord.
Rés no és mesquí ni cap hora és isarda

Roser1

• Adult
  • Avesat
  • Missatges: 992
    • Veure Perfil
« Respondre #17 el: 22 de Agost de 2013, 04:15:25 »
Hi ha una recepta de cuina a El temps de les cireres, de Montserrat Roig.

aracel-li

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 2147
  • llegir ens fa lliures.
    • MSN Messenger - a.rieraferrer.@hotmail.com
    • Facebook
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #18 el: 22 de Agost de 2013, 07:27:00 »

Estic llegint  El guardian invisible i surt la recepta del txatxingorri, pastís típic de Elizondo (Navarra):

Mantega, farina, ous sucre, llevat i llardons. Pel que sembla és la nostra "coca de llardons" .
No puc viure en un món on tu no hi siguis.

Carla

• Adult
  • Gat vell
  • *
  • Missatges: 4844
  • Res no és mesquí, ni cap hora és isarda.
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #19 el: 22 de Agost de 2013, 13:39:27 »
Als vaixells de l'Armada anglesa (sèrie  Aubrey i Maturin, de Patrick O'Brian) es passen mitja vida menjant - l'altra mitja, combatent  ;) - però no expliquen gaire receptes... I les que expliquen, que són les de quan passen més gana, no ens agradaria gaire de repetir-les : farinetes aigualides, galeta de vaixell amb cucs que treuen a cops de dit, carn de vedella salada i seca remullada al mar per fer-la més "mengívola"...  :P

viu i llegeix

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 2630
  • Somriu, que si llegeixes és que ets viu
    • Veure Perfil
    • Viu i llegeix
    • Correu
« Respondre #20 el: 22 de Agost de 2013, 15:42:07 »
Recordo a " jo he servit el rei d'Anglaterra" de Bohumil Hrabal, que explica un dels àpats, no se si el que serveix al rei, però és un festí increible. Parla d'un farcit de farcits fastuó , no en recordo els detalls però és del tipus nines russes: un bou farcit d'un porc, farcit d'un cabrit, farcit d'un gall farcit de perdius.... o alguna cosa que s'hi assembla

I una anecdota lligada a això. Un dia, despres d'unàpat de festa a casa els meus pares ( podia ser Nadal, Sant Esteve o Reis....) comentant amb un dels meus germans que la cuinera ( ma mare) cada dia es superva a ella mateixa, el meu germà va dir.. arribarà el dia que faci un bou farcit d'un porc, farcit d'un cabrit, farcit d'un gall farcit de perdius..... i tots dos ens vem quedar amb la imatge al cap i no podiem recordar en quin llibre ho haviem llegit. Vaig estar dies ( mesos) donant-hi voltes fins que un dia, no se perquè , em va venir al cap " Jo he servit...."

la iaia

• Adult
  • Gat vell
    • Veure Perfil
« Respondre #21 el: 22 de Agost de 2013, 21:06:12 »
He trobat una altra recepta d'en Camilleri, és a L'olor de la nit , la recepta es de pirciatti, que no sé qué son, ho hauré d'investigar suposo que és una pasta foradada, però he trobat la recepta en italià i alemany, i es dieun a l'arrabiatta, o sigui que deuen picar de mala manera, demà he d'anar a La castafiori i ho preguntaré.

aracel-li

• Adult
  • Gat vell
  • llegir ens fa lliures.
    • Facebook
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #22 el: 23 de Agost de 2013, 08:19:58 »
He trobat una altra recepta d'en Camilleri, és a L'olor de la nit , la recepta es de pirciatti, que no sé qué son, ho hauré d'investigar suposo que és una pasta foradada, però he trobat la recepta en italià i alemany, i es dieun a l'arrabiatta, o sigui que deuen picar de mala manera, demà he d'anar a La castafiori i ho preguntaré.
.

M'encanta la pasta a l'arrabiatta !!!!! Quan vaig estar a Roma vaig comprar un pot gran de les herbes que s'hi fan servir. Fa temps que les vaig acabar i no les he trobat en cap botiga de productes italians.La veritat es que a Matarò hi havien dues de botigues i les  han tancat. Si fos el cas que a La castafiori les tinguessin, m'arribaria per comprar-n'hi.

la iaia

• Adult
  • Gat vell
    • Veure Perfil
« Respondre #23 el: 23 de Agost de 2013, 11:43:42 »
M'ha fet mandra anar a La Castafiori, quan hi vagi ja miraré si tenen la salsa arrabiatta.

Carla

• Adult
  • Gat vell
  • *
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #24 el: 23 de Agost de 2013, 12:58:12 »
De cap, i de Montalbano, cito la pasta ncasciatta (que és una de les seves preferides), així com els arancini, una altra d'aquelles coses que es pot cruspir a dojo.

M'heu despertat l'interès.Buscaré les receptes (o les demanaré als amics italians) i us les passaré.

la iaia

• Adult
  • Gat vell
    • Veure Perfil
« Respondre #25 el: 23 de Agost de 2013, 20:19:32 »
Gràcies!!!!!!

aracel-li

• Adult
  • Gat vell
  • llegir ens fa lliures.
    • Facebook
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #26 el: 24 de Agost de 2013, 07:57:33 »
M'ha fet mandra anar a La Castafiori, quan hi vagi ja miraré si tenen la salsa arrabiatta.
.

Mes que no pas salsa, es millor comprar les herbes per fer-la. D'aquesta manera només posant tomàquet la tens llesta.

Gràcies Carla!!!!  Per cert en Brunetti li encanten els "tramezzino de pernil i carxofes.
« Darrera modificació: 24 de Agost de 2013, 08:17:56 per aracel-li »

Carla

• Adult
  • Gat vell
  • *
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #27 el: 25 de Agost de 2013, 13:28:06 »
A sants i minyons, no prometis si no dons.

Aquí van les dues receptes Montalbano que us havia promès. La traducció (i per tant els possibles errors) és meva :

PASTA NCASCIATA

Ingredients :

•   500 gr de macarronets
•   200 gr. de tuma o caciocavallo fresc a llesques (vegeu nota)
•   200 gr. de carn de porc picada
•   Salsa de tomàquet, natural, en abundància
•   1/2 got de vi blanc sec
•   100 gr. de mortadel•la tallada a dauets
•   2 ous durs tallats a daus
•   Un grapat de fulles d’alfàbrega
•   3 albergínies grosses a rodanxes
•   100 gr. de formatge pecorino ratllat
•   Oli d’oliva
•   Sal
•   Pebre
•   Mantega
•   Pa ratllat

Preparació :

Salpebrar la carn picada i fregir-la fins que agafi un color daurat. Afegir-hi aleshores quatre cullerades soperes de tomàquet i el vi. Coure-ho a foc moderat fins que se n’evapori el líquid. Reservar.
Fregir en oli abundant les rodanxes d’albergínia. Quan tinguin un color lleugerament daurat, passar-les a un paper absorbent per tal de treure’n l’excés d’oli.
Coure la pasta al dente segons les instruccions del fabricant. Escórrer-la, afegir-hi unes 25 cullerades soperes de salsa de tomàquet, barrejar-ho i reservar.
Untar una safata de forn amb mantega i empolsinar-la amb pa ratllat. Posar-hi  una capa de macarronets, després cobrir-la amb la meitat de la carn picada, la meitat del formatge (tuma o caciocavallo o el que hàgiu escollit), la meitat de l’ou dur, de la mortadel•la i de les fulles d’alfàbrega. Cobrir amb una capa de rodanxes d’albergínia fregides. Repetir l’operació i, al damunt de la segona capa d’albergínies, posar-hi salsa de tomàquet. Posar la safata al forn preescalfat a 220ºC i deixar-ho coure 20 minuts.
Cobrir la safata amb el formatge ratllat i uns trossets de mantega i deixar-la al forn fins a obtenir una crosta daurada.

Nota de l’autor : Si no se’n té, de tuma o caciocavallo, es pot fer servir qualsevol tipus de formatge fresc, com ara la mozzarella.

Carla

• Adult
  • Gat vell
  • *
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #28 el: 25 de Agost de 2013, 13:30:37 »
ARANCINI

Els Arancine (Arancini) són una de les receptes més recurrents de la gastronomia siciliana. Tot i que n’existeixen diferents  menes en funció de la forma i el condiment que s’hi posi, la preparació és similar. Aquesta recepta és d’arancini de carn, pèsols i  mozzarella.

Ingredients

•   350 gr. d’arròs (per a risotto)
•   1,2 l de caldo
•   Sal
•   2 ous
•   Safrà en bri
•   2 cullerades de formatge ratllat tipus sard
•   100 gr. de pèsols bullits al dente
•   350 cc. de salsa bolonyesa
•   1 l d’oli per fregir
•   farina
•   6 ous batuts
•   Farina de galeta

Preparació

Coure l’arròs com si fos un risotto  amb el caldo, salant-lo al gust i afegint-hi el safrà dissolt amb una mica d’aigua tèbia. Ha de quedar ben eixut.

Incorporar-hi dos ous batuts i dues cullerades abundants de formatge ratllat. Deixar-ho refredar completament sobre el marbre ben net i untat amb oli, escampant-ho amb una cullera de fusta.

Per a la salsa bolonyesa, fer un fons amb dues cullerades d’oli d’oliva, una ceba tallada, una pastanaga petita ratllada, una penca d’api petita tallada i una fulla de llorer. Fer el sofregit amb tots els ingredients i afegir-hi la carn picada. Coure-ho tot uns minuts, remenant per tal que la carn no quedi agrumollada. Afegir-hi mig litre de polpa de tomàquet triturada i un toc de vi negre. Salpebrar-ho al gust. Fer-ho a foc lent fins que adquireixi una consistència més aviat densa.

Preparar el farcit barrejant els pèsols bullits amb 35 cl. de salsa bolonyesa. Deixar refredar. Amb l’arròs, fer pilotetes de la mida d’una taronja petita (arancia), fer-hi un clot i introduir-hi una cullerada de farcit. Tancar el forat amb un xic més d’arròs. Passar-ho per la farina, l’ou batut i la farina de galeta. Fregir-ne la quantitat que es vulgui menjar, en oli abundant fins que estiguin daurades. Poden menjar-se calentes o tèbies, mai fredes.

dubtes

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 1209
  • Somnis
    • Veure Perfil
« Respondre #29 el: 25 de Agost de 2013, 15:48:56 »
Ostres Carla, quina bona pinta que té tot això! Encara que no sé si convé gaire... :D
Ssssst! Que no veus que estic llegint!

PER PARTICIPAR EN EL FÒRUM, PRIMER T'HAS D'IDENTIFICAR O REGISTRAR-T'HI

Iniciativa de:
Institució de les Lletres Catalanes
Col·labora:
Vilaweb Tv3 Catalunya Radio
Generalitat de Catalunya 100% lectors

Pla Nacional de Lectura 2012-2016

© 2018 Generalitat de Catalunya, tots els drets reservats.

Segueix-nos a:
Facebook Twitter Flickr