Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/quellegeixes/old/app/webroot/forum/Sources/Load.php(183) : runtime-created function on line 3
Emma, de Jane Austen. La presonera de Hartfield - Fòrum Ploma - Què Llegeixes?

Fòrum

PER PARTICIPAR EN EL FÒRUM, PRIMER T'HAS D'IDENTIFICAR O REGISTRAR-T'HI

Autor Tema: Emma, de Jane Austen. La presonera de Hartfield  (Llegit 11324 cops) rss

Carla

• Adult
  • Gat vell
  • *
  • Missatges: 4844
  • Res no és mesquí, ni cap hora és isarda.
    • Veure Perfil
    • Correu
Re:Emma, de Jane Austen. La presonera de Hartfield
« Respondre #150 el: 12 de Novembre de 2013, 20:41:31 »
Fa dies que no rebo cap notificació d'aquest fil... Fillets, encara estic paint tota la teca que hi heu deixat!

A risc que em digueu que rego fora de test, aquesta relectura d'Emma em recorda cada vegada més una sèrie de llibres de començaments del segle XX - anglesa, of course - d'E. F. Benson, encapçalada per Reina Lucía. Anglaterra rural, classe mitjana-alta, dones snobs i manifasseres... Hi manca, però, la bondat del fons de Jane Austen, i la ironia d'aquesta és converteix en humor mordaç a les novel·les de Benson.

Roser1

• Adult
  • Avesat
  • Missatges: 992
    • Veure Perfil
« Respondre #151 el: 13 de Novembre de 2013, 04:30:57 »
El Stilton tambe aparareix a Pygmalion, de George Bernard Shaw. Per cert, si us agraden els formatges forts es bonissim.

Ester F. Matalí

• Moderadors
  • Avesat
  • Missatges: 886
  • Entre llibres, una lectora més.
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #152 el: 13 de Novembre de 2013, 08:59:23 »
Fa dies que no rebo cap notificació d'aquest fil... Fillets, encara estic paint tota la teca que hi heu deixat!
...

Bon dia, Carla!

Per rebre les notificacions heu de comprovar que tingueu marcades les tres primeres caselles a "Notificacions" i que tingueu seleccionat "Tot el que succeeixi". T'escric un MP!

Seguiu-nos a FB i a TwT!
https://www.facebook.com/quellegeixes
https://twitter.com/quellegeixes
"No menyspreéssiu mai la persistència dels pescadors de canya. " Joan Salvat-Papasseit

Agustí325

• Adult
  • Novell
  • *
  • Missatges: 49
    • Facebook
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #153 el: 13 de Novembre de 2013, 12:35:36 »
A ningú li ha sorprés l'estranya familiaritat entre Mr. Knightley i Ms. Weston? Hi ha hagut marro? El meu exemplar ha perdut alguns capítols, o hi ha una novel·la anterior? Gràcies (m'acomiade per uns dies).
L'aïllament en el si d'una vall o en el cim d'una muntanya, ens fan respirar de sobte un aire nou, però precisament és un aire que vam respirar en un altre temps ... els veritables paradisos són els paradisos que hem perdut.

turmix

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 2013
  • He fet un curs de lectura ràpida i he llegit Guerra i Pau en vint minuts. Parla de Rússia. (Woody Allen)
    • Veure Perfil
« Respondre #154 el: 13 de Novembre de 2013, 15:48:40 »
Agustí325, esperem que el comiat per uns dies sigui per alguna cosa agradable i no pas per cap problema!!!

Jo la familiaritat entre aquests dos personatges la lligo a la que té Mr. Knightley amb Emma. Com que les dues dames han crescut com a germanes/amigues, es tenen confiança tots tres!

Raviel Beut-rom

• Adult
  • Hàbil
  • **
  • Missatges: 364
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #155 el: 13 de Novembre de 2013, 16:11:14 »
...en el debat sobre la solteria, un centelleig de cínica lucidesa: "una renta muy pequeña tiende a encoger el ánimo y agria el carácter". Extraordinari el passatge d'un pla material a un altre d'espiritual. Això sí que és una visió olística!

Carla

• Adult
  • Gat vell
  • *
  • Missatges: 4844
  • Res no és mesquí, ni cap hora és isarda.
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #156 el: 13 de Novembre de 2013, 19:00:52 »
...

Bon dia, Carla!

Per rebre les notificacions heu de comprovar que tingueu marcades les tres primeres caselles a "Notificacions" i que tingueu seleccionat "Tot el que succeeixi". T'escric un MP!

Tal com t'he respost al missatge privat, mai no m'havien fallat les notificacions dels fils on he intervingut alguna vegada. Només fa una setmana o dues que no rebo gairebé res, o sigui que - marques o no - alguna cosa ha passat per evolucionar de 15 o 20 missatges diaris a 2 o 3...

Gràcies, de tota manera!

iluro

• Adult
  • Avesat
  • Missatges: 942
    • Veure Perfil
« Respondre #157 el: 13 de Novembre de 2013, 19:59:25 »
Vaig endarrerit en la lectura, amb pocs capítols llegits, però estic apreciant la qualitat de l'escriptura i l'elaborada construcció d'un món complex a partir d'elements senzills i quotidians.

Sí que voldria esmentar una frase que surt al capítol XVI, i entra dins els capítols de la setmana, encara que no desvetlli res, quan a causa d'una gran nevada l'Emma es converteix, "durante unos días, en una feliz prisionera" a Hartfield. Això em sona...

Enllaço les dues cites per mostrar el meu acord amb el punt de vista de Raviel en dir que una de les grans aportacions de la novel·la és la descripció d'aquest món particular on viu Emma i els seus (jo no crec que sigui complex, però) gràcies a la narració de fets quotidians. I com ens mostra hiniare, aquest món de Hartfield no no deixa de ser una presó per a Emma, una expressió ben triada que a tots ens sona...
La llibertat no és fer el que vulguis, és no haver de fer allò que volen els altres.

Vriská

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 1956
  • Llegir. Un llibre a l'any, fa molt estrany. Un cada mes, poca cosa més. Llegir-ne un cada setmana, nomès enceta la gana. Seria un costum mes sa, endinsar-s'hi cada dia per dinar, esmorzar i sopar.
    • Veure Perfil
« Respondre #158 el: 13 de Novembre de 2013, 20:28:55 »
No dien que era mal vist que una dona anès sola amb un home  que no fos la seva parella i no  estigues acompanyada d'altre gent  ::) ::) ::)... doncs amb el capitol 10 l'Emma hi ha un troç que deixa un petit moment sol i com bé diu involuntariament es va tornar ajuntar amb ells  :o :o.
En que pensava L'Emma  ::) ::).
Els llibres tenen els mateixos enemics que l'home. El foc, l'humitat, els animals, el temps i el seu propi contingut.
De  Paul Valéry.

la iaia

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 2996
    • Veure Perfil
« Respondre #159 el: 13 de Novembre de 2013, 20:31:45 »
Viskra, ho fa per poder clisar millor el pobre pagés, segons ella, que acompanya a la seva amiga, així després el pot criticar millor.
Rés no és mesquí ni cap hora és isarda

Vriská

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 1956
  • Llegir. Un llibre a l'any, fa molt estrany. Un cada mes, poca cosa més. Llegir-ne un cada setmana, nomès enceta la gana. Seria un costum mes sa, endinsar-s'hi cada dia per dinar, esmorzar i sopar.
    • Veure Perfil
« Respondre #160 el: 13 de Novembre de 2013, 21:00:30 »
Viskra, ho fa per poder clisar millor el pobre pagés, segons ella, que acompanya a la seva amiga, així després el pot criticar millor.

:D :D :D :D ja deia jo que Emma fos caricativa en aquest cas  ;). Tot tenia la seva finalitat.
Els llibres tenen els mateixos enemics que l'home. El foc, l'humitat, els animals, el temps i el seu propi contingut.
De  Paul Valéry.

Ester F. Matalí

• Moderadors
  • Avesat
  • Missatges: 886
  • Entre llibres, una lectora més.
    • Veure Perfil
    • Correu
« Respondre #161 el: 14 de Novembre de 2013, 08:42:30 »
...

Bon dia, Carla!

Tal com t'he respost al missatge privat, mai no m'havien fallat les notificacions dels fils on he intervingut alguna vegada. Només fa una setmana o dues que no rebo gairebé res, o sigui que - marques o no - alguna cosa ha passat per evolucionar de 15 o 20 missatges diaris a 2 o 3...

Gràcies, de tota manera!

Doncs res, a veure si amb el que hem fet estem de sort i s'arregla!

Salutacions
Seguiu-nos a FB i a TwT!
https://www.facebook.com/quellegeixes
https://twitter.com/quellegeixes
"No menyspreéssiu mai la persistència dels pescadors de canya. " Joan Salvat-Papasseit

petracedo

• Adult
  • Destre
  • Missatges: 656
    • Veure Perfil
« Respondre #162 el: 14 de Novembre de 2013, 12:27:06 »
Jo ja l'he acabat, el llibre és de la biblioteca i l'haig de tornar aviat. A més he demanat una altra edició, seguint el camí de Viuillegeix del préstec interbibliotecari i el tornaré a rellegir a veure si aquesta edició és millor que l'altra.

Al final, malgrat el meu desig que li tornessin la jugada, fins hi tot ho he passat malament pensant el pitjor!. M'ha agradat molt, m'ho he passat molt bé, m'he enfadat, m'he rigut, i he après molt amb els vostres fils. De totes les lectures compartides que he fet (poquetes) és en la que més "m'he ficat".

A veure aquesta altra edició. 
Solo sé que nada sé.

lilacwine

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 2757
  • Si la música és l'aliment de l'amor, toqueu sempre.
    • Veure Perfil
« Respondre #163 el: 14 de Novembre de 2013, 17:03:49 »
Parlem, altre cop, de menjar. Fa uns dies us parlava de formatge, avui caldo.
Si ens fixem, en el capítol X, després de fer una visita a una família pobra, l'Emma i la Harriet es troben al Sr. Elton, que també anava a veure la mateixa família. L'Emma es queda endarrerida per deixar-los sols, amb l'excusa de cordar-se els cordons dels botins i aprofita també que passa per allà una de les nenes de la família de pobres, que seguint les indicacions de l'Emma va a Hartfield a buscar caldo.

En Bharat Tandon cita Maggie Lane, autora de Jane Austen and Food, i ens diu Tandon que les relacions de interdependència social a Emma són sovint articulades a través de moviments de menjar (els que aneu avançats o ja hàgiu acabat recordareu el regal de les pomes del Sr. Knightley o el regal d'una cuixa de porc dels Woodhouse cap a les Bates, la recollida de maduixes...). Cita a Maggie Lane: "Així, amb la intenció d'ensenyar a Emma [el personatge] com viure, Jane Austen crea la única comunitat orgànica de la seva obra, i el recurs que utilitza per demostrar aquesta interdependència és el menjar. El cultiu, la distribució, la cuina i sobre tot el fet de compartir el menjar juguen un rol important en el món físic i també moral de Highbury"
« Darrera modificació: 14 de Novembre de 2013, 17:05:21 per lilacwine »
“The person, be it gentleman or lady, who has not pleasure in a good novel, must be intolerably stupid.”  – Jane Austen

lilacwine

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 2757
  • Si la música és l'aliment de l'amor, toqueu sempre.
    • Veure Perfil
« Respondre #164 el: 14 de Novembre de 2013, 18:37:57 »
Parlem ara del Senyor Knightley, que algunes de vosaltres, fèmines, esteu anomenant Sr. K. Francament, no sé pas quina relació hi teniu amb ell per tractar-lo amb aquesta familiaritat, per mi sempre ha estat el Sr. Knightley i no sabria dirigir-me amb ell de cap altra manera que dient-li Sr. Knightley...  ;) ;) ;)

Aquest és un quadre al oli de John Ferneley "Sir John Palmer on his favourite mare with his shepherd John Greene and prize Leicestershire long-wool sheep". Ben bé podria ser el Sr. Knightley amb o bé el Sr. Martin o en William Larkins, l'administrador.

El Sr. Knightley, diu Deirdre La Faye a Jane Austen, the World of her Novels (d'on he tret el quadre), "és el terratinent sensant, realista, que com que no li sobren els diners però sí li sobren salut, activitat i independència, no li preocupa gens mantenir carruatges innecessaris i camina o va a cavall per desplaçar-se. (...) Part de les seves terres les administra ell mateix, amb l'ajuda d'en Larkins -comproven junts setmanalment els comptes- i de la granja Abbey-Mill se n'ocupa la família Martin. Els seus ingressos són probablement al voltant de les 4.000 lliures i com que és solter no necessita massa servei. Hi ha la majordoma la Sra. Hodges i en Harry el lacai, que segurament fa tasques a la granja quan nop hi ha convidats.
El Sr. Knightley és un magistrate, un jutge que tractava els assumptes de les rectories de Donwell i Hartfield, [m'imagino que faltes i assumptes de menor importància].

Ara salto a en Bharat Tandon:
"Els lay magistrates, que operaven sota la jurisdicció de lords-tinents del respectius comptats, eren responsables d'una varietat de deures legals i administratius, que incloïen vistes i fer complir sentències no criminals."

En la conversa amb el seu germà John, el Sr. Knightley li informa del que sembrarà l'any següent, i això ens fa notar que el Sr. Knightley és un  "granger responsable, que practica el sistema de rotació del cultius en quatre camps [el guaret], per maximitzar la producció i minimitzar les malalties."
"Aquest sistema de quatre camps, que normalment suposava el conreu de blat, civada, naps i trèvol, va ser concebut per grangers de Flandes i introduït a Gran Bretanya cap al 1730, i se li atribueix a l'home d'estat i pertanyent al partit polític dels Whig Charles Townshend, que es vas guanyar a pols el malnom de "Turnip (nap) Townshend".
« Darrera modificació: 14 de Novembre de 2013, 18:40:30 per lilacwine »
“The person, be it gentleman or lady, who has not pleasure in a good novel, must be intolerably stupid.”  – Jane Austen

PER PARTICIPAR EN EL FÒRUM, PRIMER T'HAS D'IDENTIFICAR O REGISTRAR-T'HI

Iniciativa de:
Institució de les Lletres Catalanes
Col·labora:
Vilaweb Tv3 Catalunya Radio
Generalitat de Catalunya 100% lectors

Pla Nacional de Lectura 2012-2016

© 2018 Generalitat de Catalunya, tots els drets reservats.

Segueix-nos a:
Facebook Twitter Flickr