Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/quellegeixes/old/app/webroot/forum/Sources/Load.php(183) : runtime-created function on line 3
Jo confesso, de Jaume Cabré - Fòrum Ploma - Què Llegeixes?

Fòrum

PER PARTICIPAR EN EL FÒRUM, PRIMER T'HAS D'IDENTIFICAR O REGISTRAR-T'HI

Autor Tema: Jo confesso, de Jaume Cabré  (Llegit 15472 cops) rss

Carlota Torrents

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 1718
  • Creadora i webmàster del Què llegeixes (2008-2013)
    • Veure Perfil
Jo confesso, de Jaume Cabré
« el: 22 de Setembre de 2011, 08:35:23 »
I bé, encara que hàgim trigat uns dies, finalment tenim guanyadora del llibre de Jo confesso. Esperàvem passar la Setmana del Llibre en Català per poder fer la tria.
Tot s'ha de dir que la participació ha estat baixa, però de molta alta qualitat.

Pels qui no ho recorden, abans de l'estiu vam penjar un avenç editorial de 50 pàgines del Jaume Cabré. El millor comentari un exemplar del títol.

Al final, l'Equip QL i Proa, ens decantem per aquest comentari l'autora del qual és Carme Torras. Enhorabona!

"Em meravella la capacitat que té Jaume Cabré de crear expectatives a les primeres frases dels seus llibres. El començament de "Jo confesso" m'ha recordat el de "L'ombra de l'eunuc", aquell tan celebrat "Al cap de molt temps de tot, assegut davant els ulls negres i la pell perfecta de la Júlia, em vaig preguntar en quin moment exacte se m'havia començat a esquerdar la vida". En ambdós casos, se'ns mostra el protagonista en una situació present que ens entra pels ulls (davant d'una dona, passejant per uns carrers molls), en el moment en què es planteja per què la vida no li ha anat com s'esperava (se li ha esquerdat, ha nascut en la família equivocada). Difícilment es pot donar idea de què anirà la novel•la i alhora crear intriga amb menys paraules. Pensava això quan, a la pàgina 20, he topat amb la frase "Tot i ser el millor cantador de fusta, tot i no haver fet encara els vint, la vida se li acabava d'esquerdar". M'ha semblat que no podia ser casual, que havia de ser una (auto)referència intencionada i llavors n'he començat a trobar moltes més. Per exemple, a "Viatge d'hivern" hi apareix un senyor Adrià que té una immensa i peculiar biblioteca, i el mal ocupa un lloc destacat en alguns contes. També en aquest llibre hi ha un munt de referències creuades, marca de la casa, junt amb aquest anar endavant i endarrere i fins canviar de persona i temps verbal enmig d'un paràgraf, una enlluernadora innovació que ha esdevingut signatura inconfusible de l'autor. Com diu el pater Faluba a la pàgina 30, "Els homes no habitem un país; habitem una llengua", i després de llegir aquestes cinquanta pàgines espero impacient que arribi l'u de setembre i puguem habitar novament la pàtria de la llengua Cabré. "

Nordhoff

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 1306
    • Veure Perfil
Re: Jo confesso, de Jaume Cabré
« Respondre #1 el: 22 de Setembre de 2011, 13:29:57 »
Bravo pel comentari i moltes felicitats a la Carme Torras.

En quant al Jo confesso, ja porto una mica més de mig llibre i és sens dubte extraordinari. Tot i que aquests dies no disposo de gaire temps per dedicar-li a la lectura, aprofito cada estoneta tranquil·la que trobo per dedicar-hi. Conforme vaig avançant en la història (o històries) em va agafant un desfici per llegir més i més i més... És droga dura!
Tants llocs per visitar, tants llibres per llegir, tanta música per escoltar, i tan poc de temps que tenim.

hiniare

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 1491
    • Veure Perfil
    • La mano blanca de la luna
« Respondre #2 el: 22 de Setembre de 2011, 20:17:44 »
Que bo el comentari de la Carme Torras!!! :o :o :o
Es nota el pòsit d'una lectora experimentada de Jaume Cabré. A mi també m’agradaria arribar a ser-ho algun dia, i conèixer a fons aquesta pàtria seva.
...relligat amb amor en un volum, allò que en l'univers es desfà en fulls

turmix

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 2013
  • He fet un curs de lectura ràpida i he llegit Guerra i Pau en vint minuts. Parla de Rússia. (Woody Allen)
    • Veure Perfil
« Respondre #3 el: 23 de Setembre de 2011, 10:51:56 »
Enhorabona a la Carme Torras!

També es nota que ella té molt d´ofici en això de redactar, analitzar, sintetitzar i explicar-se! Chapeau!

Em feu enveja sana els que ja l´esteu llegint.... ;D ;)
Jo m´esperaré a demanar-lo per reis...si és que puc resistir-me a no entrar a una llibreria durant tres mesos (ahir vaig anar a comprar un llibre de regal per una nena petita, i vaig haver de girar-me d´esquena a la pila de Cabrés per no caure a la temptació!) Ara tinc tanta matèria pendent que prefereixo esperar-me i de passada donar una idea de regal a ses majestats!!!!  ???

Que en gaudiu molt i ja us aniré llegint els comentaris!

Carme Torras

• Adult
  • Novell
  • *
  • Missatges: 61
    • Veure Perfil
« Respondre #4 el: 24 de Setembre de 2011, 18:26:19 »
Encantada que us hagi agradat el comentari! La "culpa" és d'en Jaume Cabré. Tot és llegir-lo i després escriure resulta molt més fàcil. Proveu-ho i ja m'ho sabreu dir.

Em sembla que faré com tu(rmix), em reservaré aquesta "delicatessen" per a les vacances de Nadal, que és quan podré llegir seguit i immergir-m'hi de ple. Mentrestant, llegiré les vostres impressions per anar fent boca. Gràcies per endavant.

I gràcies per endarrere a l'Equip QL i Proa per la tria i el llibre (per cert, on l'he de recollir?), i a Nordhoff, hiniare i turmix per les felicitacions. Em va agradar conèixer-vos/coincidir a la trobada quellegista.

sora91

• Adult
  • Novell
  • *
  • Missatges: 73
    • Veure Perfil
« Respondre #5 el: 29 de Setembre de 2011, 14:36:36 »
Fa una setmana que estic llegint aquesta novel.la. Estic a punt de començar el capítol 37 (unes 600 pàgines) i és un obra monumental. Tantes linees i personatges que cal estar ben atenta.
Jo no sóc experta en la literatura de Cabré. Només he llegit Les veus del Pamano que em sembla una obra mestra i aquesta que tinc entre mans.
Reconec en Jo confesso un estil narratiu que deu ser marca de la casa. Sembla mentida quin domini de la narració té aquest autor per fer-nos anar per allà on vol. Al principi pensava que no estava llegint amb prou atenció i que perdia parts de la trama, però aviat em vaig adonar que no, que era l'autor el que decidia en quin moment havia de tenir la informació i quan entendria el que estava llegint en aquell moment.
L'únic però que jo li trobo i que no és una crítica ja que és possible que hagi de ser així és que en aquest llibre els personatges no em són tan propers.
De totes maneres encara em queda molta obra per endavant i les sensacions poden canviar.

turmix

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 2013
  • He fet un curs de lectura ràpida i he llegit Guerra i Pau en vint minuts. Parla de Rússia. (Woody Allen)
    • Veure Perfil
« Respondre #6 el: 29 de Setembre de 2011, 15:44:39 »
sora91, gràcies pel teu comentari assenyat i molt explícit amb el com però poc amb el què!  ;)

cala trons

• Adult
  • Gat vell
  • Missatges: 1975
  • Llibres, camins i dies ens donen sabiduries
    • Veure Perfil
« Respondre #7 el: 03 de Octubre de 2011, 18:47:36 »
 En primer lloc, enhorabona a la Carme Torras pel seu gran comentari. Ara, que ja he llegit el llibre, puc dir que estic d'acord amb tot el què diu.
Poder entrar en aquest món de l'Adrià Ardèvol, és com capbussar-se dins d'una onada que es cargola vora la sorra. Per un moment, no saps on et trobes però hi ets i poc a poc et vas aclarint. El que ja no pots fer és vèncer la temptació de tornar-hi a entrar. Quan ja ho tens tot clar, és quan es valora més l'autor i l'obra. Et posa dins la pell del protagonista, i de quina manera!!!!

Nordhoff

• Adult
  • Gat vell
    • Veure Perfil
« Respondre #8 el: 04 de Octubre de 2011, 15:43:57 »
De la infinitat d'històries que es van explicant i lligant durant el llibre, n'hi ha dues que no he sabut relacionar amb les altres:

No cliqueu si no el voleu saber...
Una és la de la bella Amani que mor lapidada, i l'altra la del Sr. Roig (em sembla que es deia així) que vol matar la seva esposa

Què en penses Cala Trons o algú altre que l'hagi acabat?
Tants llocs per visitar, tants llibres per llegir, tanta música per escoltar, i tan poc de temps que tenim.

cala trons

• Adult
  • Gat vell
    • Veure Perfil
« Respondre #9 el: 05 de Octubre de 2011, 22:08:23 »
De la infinitat d'històries que es van explicant i lligant durant el llibre, n'hi ha dues que no he sabut relacionar amb les altres:

Una és la de la bella Amani que mor lapidada, i l'altra la del Sr. Roig (em sembla que es deia així) que vol matar la seva esposa

Hola, Nordhoff acabo d'obrir el correu i he vist la teva nota.

No puc dir-te molta cosa per no desvetllar res important als possibles lectors. Només indicar que a partir de la plana 709 hi trobaràs tot el què fa referència a la bella Amani. Em sembla que té a veure amb la medalla que, com el violí, ha anat de l'un a l'altre i de generació en generació. Tot va començar quan Alí Bahr volia veure si aquesta noia musulmana duia una medalla cristiana i l'Adrià ho posa obsessionat per les diverses formes del Mal que es troben al llarg de la història.

No sé si algú més te'n donarà una versió diferent, jo ho he entès així.
« Darrera modificació: 05 de Octubre de 2011, 22:54:38 per cala trons »

Carlota Torrents

• Adult
  • Gat vell
    • Veure Perfil
« Respondre #10 el: 06 de Octubre de 2011, 00:51:40 »

Admiradors de Cabré, per si no ho heu vist encara? És la notícia del dia!

:o :D

Nordhoff

• Adult
  • Gat vell
    • Veure Perfil
« Respondre #11 el: 06 de Octubre de 2011, 15:25:41 »

Sí, però a les bases diu que cal ser soci de la cooperativa Abacus per poder-hi participar...

No puc dir-te molta cosa per no desvetllar res important als possibles lectors. Només indicar que a partir de la plana 709 hi trobaràs tot el què fa referència a la bella Amani. Em sembla que té a veure amb la medalla que, com el violí, ha anat de l'un a l'altre i de generació en generació. Tot va començar quan Alí Bahr volia veure si aquesta noia musulmana duia una medalla cristiana i l'Adrià ho posa obsessionat per les diverses formes del Mal que es troben al llarg de la història.

Això ja ho recordo Cala Trons, però no tinc clar com va a parar la medalla a l'altra riba de la mediterrània.

cala trons

• Adult
  • Gat vell
    • Veure Perfil
« Respondre #12 el: 06 de Octubre de 2011, 18:20:00 »
Això ja ho recordo Cala Trons, però no tinc clar com va a parar la medalla a l'altra riba de la mediterrània.

Tampoc me'n recordo d'aquest detall, algun moment miraré si ho trobo però em fa l'efecte que, degut al seu estat, escriu el què li ve al pensament i l'únic que l'obsessiona és relacionar el Mal al llarg del temps. I la medalla és un nexe d'unió entre diferents fets.

sora91

• Adult
  • Novell
  • *
  • Missatges: 73
    • Veure Perfil
« Respondre #13 el: 06 de Octubre de 2011, 19:43:14 »

No ho sé, pero jo crec que la medalla és un objecte que és el reflex de l'storioni. També passa de mà en mà i també porta associada una cadena de fets del Mal. Li roben a en Jachiam, reapareix a l'Àfrica amb l'Amani, torna a Roma, passa als Ardèvol i després li roben a l'Adrià. També podria haver estat l'eix de la història en comptes de l'storioni.

La història de la Gertrud i l'Alexandre Roig se'm relaciona amb la de la Sara després de l'ictus i el desig de la Sara de morir. Són antagòniques.
Una altra explicació podria venir amb el personatge de la Dora que apareix amb els Roid i després a la residència de l'Adrià.
No ho sé. La veritat és que tot just he acabat la novel.la i crec que encara necessito pair-la i pensar una mica en totes les històries ara que conec com es tanca el llibre.

En qualsevol cas la novel.la m'ha encantat. Crec que és com aquelles nines russes, una gran història plena de petites històries i totes acaben encaixant en el moment que l'escriptor vol de manera perfecta.
Crec que és una lectura imprescindible i que segur que en algún moment del futur l'acabaré rellegint.

Carlota Torrents

• Adult
  • Gat vell
    • Veure Perfil
« Respondre #14 el: 09 de Octubre de 2011, 17:46:38 »

Sí, però a les bases diu que cal ser soci de la cooperativa Abacus per poder-hi participar...

Si, però al nostre text també diu que els Quellegistes teniu una doble oportunitat: com a quellegista i com a membre de l'Abacus ;)
Els que l'heu llegit o hi teniu un peu al coll a les 1000 pàgines no ho podeu NO provar!  :D

PER PARTICIPAR EN EL FÒRUM, PRIMER T'HAS D'IDENTIFICAR O REGISTRAR-T'HI

Iniciativa de:
Institució de les Lletres Catalanes
Col·labora:
Vilaweb Tv3 Catalunya Radio
Generalitat de Catalunya 100% lectors

Pla Nacional de Lectura 2012-2016

© 2018 Generalitat de Catalunya, tots els drets reservats.

Segueix-nos a:
Facebook Twitter Flickr